سفر به هفتاد قله

جمعه 1/3/88 از طرف موسسه زیست محیطی سبز اندیشان که عضوش بودم دعوت شدم به یک گلگشت آموزشی تفریحی به منطقه حفاظت شده هفتاد قله .

ساعت 30/6 همه ی اعضایی که ثبت نام کرده بودن ( حدود 100 نفری میشدیم ) توی خیابون محسنی ، گذر سوم بازار جمع شدند . آقای همسر هم زحمت کشیده و منو به محل مورد نظر رسوند . همگی سوار اتوبوسها و مینی بوسی که حاضر بودن شدیم و حرکت کردیم .

وقتی به منطقه رسیدیم باید بقیه راه رو تا دره ی چکاب که حدود 7 کیلومتر بود رو باید پیاده طی طریق میکردیم .

کوله هامون رو انداختیم روی دوشمون و حرکت کردیم . گرمای بیابون طاقت فرسا بود و کوله ها سنگین . عده ای از دوستان نمیتونستن این مسیر رو پیاده بیان . این بود که با زحمت های آقای داعی (اشتباه نکنید علی دایی نه ) به مینی بوسی که اومده بود اجازه ورود دادن و این مینی بوس برای بسیاری از دوستان نقش شرپا و الاغ و قاطر رو بازی کرد .

اینم عکس شرپا و الاغ و قاطر امروزی . !!!

شرپای امروزی و مدرنیسم

عده ای هم پیاده حرکت کردیم تا ساعت 30/10 بود که به دره چکاب رسیدیم و اطراق کردیم . و زیر اندازهامون رو انداختیم و بساط صبحونه رو علم کردیم . بعد از صبحانه سخنرانی استاد داوودی رو داشتیم و سوال های اعضا و جواب هاشون و نظرهایی که داده میشد در رابطه با اهداف موسسه که همون حفاظت از محیط ریسته .و بعد نوبت به مهندس جلالوندی رسید بحث و گفتمان در مورد چگونگی حفظ محیط زیست و ارایه راهکارها .

محل اطراق گروه

ساعت 30/1 نوبت به کوهنوردی و پایین رفتن از صخره ( البته به دلخواه ) منم که عاشق کوه ، حدودا با 20 نفر همراه شدیم به راهنمایی کوهنورد قدیمی و با سابقه استان ، آقای رهنورد و بماند که چه طبیعت بکری رو دیدیم و چه زیبایی هایی و کوههایی پر از گیاهان دارویی و ریواس و .... . هوا خیلی گرم بود و بالا رفتن مشکل و کوله ها کار رو سخت تر کرده بود البته برای تازه کارها . ساعت 30/2 برگشتیم پایین و ناهار رو خوردیم و بساط چای و بازی و مسابقه عکاسی و باز هم سخنرانی و در پایان آش خوردن دسته جمعی .

اینم یه عکس تقریبا دسته جمعی

ساعت  6عصر دوباره حرکت کردیم و2 کیلومتری پیاده روی و بعد  سوار اتوبوس ها شدیم و به سمت روستای امر آباد و از اونجا به سمت اراک . ساعت 9 شب رسیدم خونه  با کوله باری از خاطرات به یاد موندنی و ذهنی پر از زیبایی های طبیعت که انسان رو به خالقش نزدیکتر میکنه .

زیبایی های طبیعت

گل زیبای گیاه کنگر - هفتاد قله

طبیعت زیبای هفتاد قله

اینم یه عکس از حکاکی بر روی سنگ مربوط به دوره قاجاریه

حکاکی بر روی سنگ - دوره قاجاریه

در پناه یزدان پاک .... شاد زیوید و تندرست .

منطقه هفتاد قله به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و پوشش گیاهی انبوه و وفور جانوران وحشی قابل شکار ، یکی از شکارگاههای تاریخی ایران بویژه در دوره قاجاریه بوده است که سنگ نوشته های باقیمانده در دیواره های صخره ای دره چکاب مربوط به سال 1294 ه.ق موید این موضوع است .

در سال 1349 ( همزمان با سال تولد خودم ) به دلیل ویژگیهای طبیعی آن بعنوان منطقه شکار ممنوع اعلام و در سال 1353 با اضافه شدن برخی نواحی و کوههای همجوار به آن توسط سازمان حفاظت محیط زیست بعنوان منطقه حفاظت شده هفتاد قله تغییر نام یافته است .

منطقه حفاظت شده هفتاد قله با وسعتی معادل 81125 هکتار حدود 7/2 درصد مساحت استان مرکزی را تشکیل داده و محیط پیرامونی آن نیز 140 کیلومتر می باشد . این منطقه از نظر مکانی در فاصله 25 کیلو متری شرق اراک ، 30 کیلومتری شمال خمین و 15 کیلومتری شمال غربی محلات و 35 کسلومتری دلیجان واقع شده است .

این منطقه به دلیل دامنه تغییرات ارتفاعی از رویشگاه های گیاهی و زیستگاههای جانوری مختلف برخوردار است .بلند ترین قله آن 2686 متر ارتفاع دارد و مهمترین رشته کوه ایت منطقه میباشد . کوه برف شاه با ارتفاع 2993 متر بلندترین قله منطقه و پایین ترین نقطه آن دشت شمالی منطقه است که ارتفاع آن 1677 متر برآورد شده است . کوه های مهم منطقه عبارتند از کوه لته در، کوه برزرد ، کوه قنقال ، سله کوه بهر ، کوه کارچان ، کوه سیبک \ کوه قادر \ کوه دم شیر ، کوه چنار ، کوه پهنه ، و دره های معروف آن علی خلیل ، گزل در ، بزندر ، غزال ، چکاک ، سیبک ، کفتر خون ، دال خونی و ... نام دارند .

منابع تامین آب حیات وحش عمدتا سنگابها و چشمه ها می باشند . چشمه های معروف منطقه عبارتند از چکاب ، سیبک ، کاساب ، بزخونی ، قیاس ، ادریس ، چاله ، کاساب بالا ، ازنا ، آبسره ، دره بید و .... میباشند .

فون منطقه از لحاظ بی مهرگان مورد مطالعه قرار نگرفته است لیکن بی مهرگان زیادی در منطقه قابل رویت می باشند که بخش اعظم آن را بند پایان ، بویژه حشرات تشکیل می دهند .

مهره داران منطقه شامل ماهیان ، دوزیستان ، خزندگان ، پرندگان و پستانداران است . از راسته مارها نیز برخی در این منطقه شناسائی شده که عبارتند از مارهای قیطانی ، شتری ، گورخری ، تیرک مار ، جعفری ، دشتی ، افعی سوسن ، تیر مار و گرزه مار .

منطقه هفتاد قله بدلیل برخورداری از توان اکولوژیکی و داشتن رویشگاهها و زیستگاههای مختلف کوهستانی و دشتی و مجاورت با کویر و تالاب میقان و دارا بودن چهار عامل اصلی نیازهای پرندگان ( آب ، غذا ، پناهگاه و امنیت ) موجب جذب پرندگان مهاجرشده است که علاوه بر پرندگان بومی ، بیشترین جمعیت پرندگان مهاجر در فصل بهار و پاییز به این منطقه وارد می شوند . پرندگان این منطقه شامل عقاب طلایی ، دلیجه ، سارگپه ، شاهین ، لیل ، سنقر ، انواع سنگ چشم ها ، انواع سسک ، انواع چکاوک و چاچله ، انواع توکاها ، انواع زردپر و سهره ، بلدرچین ، کبک ، تیهو ، کبوتر ، قمری و ... می باشد .

گونه های مختلف پستانداران در این منطقه زندگی می کنند که از گوشتخواران میتوان به گرگ ، شغال ، روباه ، کفتار ، گربه وحشی ، رودک و پلنگ اشاره کرد . البته در گذشته نه چندان دور یوزپلنگ و کاراکال نیز در این منطقه می زیسته اند . پستانداران علفخوار منطقه نیز عبارتند از کل و بز ( پازن ) قوچ ، میش ، آهو و گراز که سمبل حیوانات این منطقه کل میباشد .